Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Թուրքիայի արտաքին քաղաքական դիլեմաները

Թուրքիայի արտաքին քաղաքական դիլեմաները
05.03.2016 | 00:43

Թուրքիայի արտաքին քաղաքականությունը վերջին յոթ տարիներին լուրջ խնդիրներ է ստեղծել Իսրայելի, Իրաքի, Եգիպտոսի, Սիրիայի, Իրանի, Ռուսաստանի ու ԱՄՆ-ի հետ հարաբերություններում: Ինչպես ասում են՝ նույնիսկ խուլ սուլթանը դա լսել է: Քանի որ ենթադրաբար կան մարդիկ լսողության մեծ խախտումներով, ավելորդ չի լինի նորից կրկնել: Հասկանալու անընդունակության համար՝ ինչպես այդ ամենը կանդրադառնա աշխարհի հետ Թուրքիայի հարաբերությունների վրա, լսողության հետ կապ չունեցող այլ օրգաններն են պատասխանատու:
Ռուսական ինքնաթիռի ոչնչացումը 2015-ի նոյեմբերի 24-ին այնքան բացասաբար անդրադարձավ Թուրքիայի ու Ռուսաստանի հարաբերությունների վրա, որ համարյա անհնար է վերականգնելը: Փուլը, որին մենք մոտեցել էինք 2004-ից զգուշորեն արվող քայլերով, որ նման էին ասեղով ջրհոր փորելուն, ստեղծել էր գուցե երկու երկրների պատմության մեջ աննախադեպ մթնոլորտ: Ապրանքաշրջանառությունը հասել էր 30 միլիարդ դոլարի, Ռուսաստանից Թուրքիա տարեկան չորս միլիոն զբոսաշրջիկ էր գալիս: Ռուսաստանը Թուրքիայի տնտեսական կարևոր գործընկեր էր: Թեպետ մեր էներգետիկ կախումը որոշ անհամաչափություն էր ստեղծում հարաբերություններում, Թուրքիան շանս ուներ հարթել անհամաչափությունը, դիվերսիֆիկացնել էներգառեսուրսների մատակարարման աղբյուրները՝ առանց հարաբերություններում լարում ստեղծելու: Այսօր բոլոր հաշվարկները 180 աստիճանով շրջվել են՝ դրական բևեռից բացասական: Ասեղով փորած ջրհորը բուլդոզերով լցվեց: Ակնհայտ է, որ Թուրքիայի ու Ռուսաստանի հարաբերությունները նախկին մակարդակին վերադարձնելու համար երկու կողմերն էլ պետք է ջանքեր գործադրեն, բայց Թուրքիայի կորուստները շատ ավելին են: Ավելին՝ իրավիճակը բացասաբար է ազդում (և ավելի է ազդելու) Թուրքիայի և այլ երկրների հարաբերությունների վրա՝ նախկին ԽՍՀՄ-ի անկախ հանրապետությունների եվրասիական տարածքում: Ռուսաստանի հետ հարաբերություններում իրադարձությունների զարգացումն արտաքուստ ընկալվում է իբրև երկկողմ ճգնաժամ, որ սիրիական պլատֆորմի վրա երկրներին հանգեցնում է ավելի մեծ լարվածության: Հիմա Ռուսաստանը Թուրքիային համարում է թշնամի, ում դեմ պետք է ՄԱԿ-ի Անվտանգության խորհրդում բանաձևի նախագիծ առաջարկել: Ռուսաստանը Սիրիայի քաոսի գլխավոր մեղավոր է համարում Թուրքիային՝ մեղադրելով անօրինական գործողությունների մեջ, փորձելով պսակազերծել Թուրքիայի իմիջը համաշխարհային հանրության աչքում: Իրադարձությունների այս զարգացումը ուրախացնում է բոլոր նրանց, ովքեր հույսեր ունեն, որ Թուրքիայի ու իր ավանդական դաշնակիցների վաղուց սառած հարաբերությունները նորից կջերմանան և Թուրքիան նորից ներդաշնակության կհասնի ՆԱՏՕ-ի ու ԵՄ-ի հետ հարաբերություններում: Երբ մարտերը դադարեն, արևելյան Միջերկրածովյան տարածքում իրավիճակը կարող է փոխարինվել նոր տարածաշրջանային հավասարակշռությամբ և վերափոխվել տարածաշրջանային սառը պատերազմի: Դա կարող է Թուրքիան դարձնել լարվածության կենտրոն, բայց այդ իրավիճակում ՆԱՏՕ-ին անդամությունը հերթական անգամ ցույց կտա՝ ինչքան կարևոր ու անփոխարինելի ռազմավարական վիճակ ունի Թուրքիան: Բացի այդ՝ սիրիացի փախստականների թեման նպաստեց ԵՄ-ի հետ Թուրքիայի հարաբերությունների վերակենդանացմանը և գործերը, կարծես, ստացվում են: Բայց Լյուքսեմբուրգի արտաքին գործերի նախարարի խոսքերը, որ ՆԱՏՕ-ի երազանքը չէ Ռուսաստանի հետ կոնֆլիկտի մեջ ներքաշվել ռուս-թուրքական հարաբերությունների լարման դեպքում, ստիպում են երկնքից երկիր իջնել: Անկասկած, դա ժամանակակից վարկածն է 1964-ի ու «Ջոնսոնի նամակի» միջադեպի: Այն ժամանակ ԱՄՆ նախագահը անհանգստություն էր հայտնում, որ Թուրքիայի ներխուժումը Կիպրոս կարող է հանգեցնել թուրք-հունական պատերազմի: Ենթադրվում էր, որ այդ պատերազմին կմիջամտի ԽՍՀՄ-ը, իսկ այդ դեպքում ՆԱՏՕ-ն կտատանվի Թուրքիային աջակցության հարցում: Ակնհայտ է՝ Թուրքիայի վերջին տարիների ինքնասածի արտաքին քաղաքականությունը նաև դաշնակիցների կասկածներն է հարուցել: Նախ և առաջ՝ ԱՄՆ-ի: Թուրքիայի և ԱՄՆ-ի բարձր մակարդակով երկկողմ բոլոր բանակցությունները գործնականում հանգում են նույն արդյունքին՝ կողմերը համաձայնեցին, որ միջազգային կարևոր հարցերում ունեն տարակարծություններ: Դաշնակիցները ունենո՞ւմ են տարակարծություններ: Իհարկե: Բայց հարաբերությունների հուսալիության տեսակետից մեկ միության շրջանակներում դաշնակիցները պատասխանատվություն են կրում այդ տարակարծությունները հաղթահարելու համար: Իսկ ձևացնել, որ ամեն ինչ լավ է, նշանակում է խարխլել փոխադարձ վստահությունը և հարվածել հուսալիությանն ու կանխատեսելիությանը հարաբերություններում: Այդ ամենն ավարտվում է հայտարարություններով, որոնցում կողմերը տարբեր մեկնաբանություններ են տալիս նույն բանակցությունների բովանդակությանը: Գլխավոր փոփոխությունը, որ 50 տարում եղել է նախագահ Ջոնսոնից մինչև նախագահ Օբամա, նույն կասկածների դրսևորման տարբեր միջոցներն են: Նշանակում է՝ ՆԱՏՕ-ի հետ հարաբերությունների բարելավման շրջադարձի որոնումները դժվարանում են Ռուսաստանի հետ վատացած հարաբերությունների պատճառով: Պատճառը մեկն է. հուսալիության ու կանխատեսելիության վարկանիշում Թուրքիայի միավորներն այնքան բարձր չեն, որքան առաջ: Մենք դա կհասկանայինք, եթե Moody’s-ի, Fitch-ի, Standard and Poor’s-ի վարկանիշներով չափվեր և արտաքին քաղաքականության հուսալիության ու կանխատեսելիության վարկանիշը:
Ինչպե՞ս են մի կողմից Ռուսաստանի, մյուս կողմից ԱՄՆ-ի ու արևմտյան դաշնակիցների հետ լարված հարաբերությունների շրջանում ձևավորվում երկկողմ հարաբերությունները տարածաշրջանային հարևանների հետ: Իսրայելն ու Եգիպտոսը հաշվից դուրս են, նրանց հետ մեր հարաբերությունների կարգավորման մեջ շատ ավելի կարևոր են նորմալ արտաքին քաղաքական կոդերից ու գործողություններից դուրս գործոնները: Բայց կգա օրը, երբ սիրիական կոնֆլիկտը նոր փուլ կմտնի: Կարո՞ղ են Թուրքիայի հարաբերությունները նոր Սիրիայի նոր կառավարության հետ վերադառնալ 2010-ի մակարդակին հուսալիության ու կանխատեսելիության տեսակետից: Հատկապես այն պայմաններում, երբ ամբողջ աշխարհը հայտարարում է, որ պատրաստ է աշխատել կառավարության հետ, ում կընտրի սիրացի ժողովուրդը, ինչի՞ կհանգեցնի մեր աներեր դիրքորոշումը՝ «սա չի կարելի, սա էլ չի կարելի, սա ընդհանրապես անհնար է» բանաձևով: Բացի այդ՝ Իրանի վերադարձը միջազգային ասպարեզ փոքր, բայց հաստատուն քայլերով, քրդական հարցը և արտասահմանում ապրող քրդական համայնքների հետ մեր հարաբերությունների թեման նոր պրոբլեմներ են հավելում Թուրքիայի արտաքին քաղաքականության դիլեմաներին: Իսկ այդ դիլեմաները գլորվող ձնագնդի պես մեծանում են: Մեր պարտքն է այդ մասին ասելը:
ՈՒնալ ՉԵՎԻԿՅՈԶ, Radikal, Թուրքիա


Հ.Գ. Իսկ ո՞րն է մեր պարտքը: Անհուսալի ու անկանխատեսելի՞ է Թուրքիան, թե՞ այդպիսին են դարձնում հանգամանքները, որ Անկարայից կախված չեն: Թուրքիա-Ադրբեջան տանդեմը կարո՞ղ է խզվել՝ հանգամանքների ճնշման տակ, թե՞ ավելի է սերտանալու: Դատելով եվրապաշտոնյաների այցերից Բաքու, նաև այդ դիլեման է քննարկման թեմա: Իսկ ԱՄՆ-ի Կոնգրեսը շատ ավելի արմատական է տրամադրված: Գրեթե բացառված են միմյանց համար միջնորդության տարբերակները: Սկսվում է յուրաքանչյուրն ինքն է իրեն խեղդվելիս փրկում փուլը: Ինչպե՞ս: Առաջիկայում Իլհամ Ալիևը մեկնելու է ԱՄՆ, մի երկընտրանք կարելի է հաշվից հանել, եթե Ալիև-Օբամա հանդիպում չլինի: Եթե հանդիպեն, ուրեմն երկընտրանքները շարունակվում են: Իսկ մինչ այդ Թուրքիային մնում է ապակայունացնել վիճակը Սիրիայում ու ձերբազատվել քրդերի հարցից:
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1446

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ